dimecres, 15 de gener del 2014

fer-me l'africana

jo vaig voler ser africana. vaig voler deixar de ser europea i abandonar el pensament dialèctic, superar la meva educació occidental i entendre de què anava l'àfrica subsahariana.
i no me'n vaig sortir. la única vegada que he posat els peus més al sud del sahel, la meva pell s'evidenciava tan blanca, que era impossible observar sense interferir. era una tubab de manual. una tubab alternativa, que intentava aprendre paraules en serer o en fula, anar al mercat per comprar menjar i no artesania, això sí; però era una tubab alternativa de manual.
ara ja no vull ser africana, però encara puc intentar entendre que no som el centre del món, estudiar altres focus de civilització, i disfrutar mentre ho faig. el centre d'estudis africans organitza un curs de pensament africà, que impartirà l'insigne ferran iniesta i que, només pel programa i les lectures que proposa, fa pinta de ser una delícia. i, a més, torna a engegar el postgrau en societats africanes. per qui, a més de fer-se passar per africà, vulgui canviar el color del seu pensament.